My Blog List

Saturday, July 12, 2025

THE WAY OF THE SALAF VS. THE SALAFI SECT

 


 

 


 

سلسلة شرح الأربعين النووية للشيخ العلامة محمد بن صالح العثيمين

رحمه الله تعالى

 

الحديث الثامن والعشرون

 

عَن أَبي نَجِيحٍ العربَاضِ بنِ سَاريَةَ رضي الله عنه قَالَ: وَعَظَنا رَسُولُ اللهِ مَوعِظَةً وَجِلَت مِنهَا القُلُوبُ وَذَرَفَت مِنهَا العُيون. :فَقُلْنَا: يَارَسُولَ اللهِ كَأَنَّهَا مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ فَأَوصِنَا، قَالَ

 

أُوْصِيْكُمْ بِتَقْوَى اللهِ عز وجل وَالسَّمعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ، فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلافَاً كَثِيرَاً؛ فَعَلَيكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المّهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فإنَّ كلّ مُحدثةٍ بدعة، وكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ

 

[191]رواه أبو داود والترمذي وقال : حديث حسن صحيح

 

شرح عبارة الحديث

 

 

فإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلافَاً كَثِيرَاً؛ فَعَلَيكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ المّهْدِيِّينَ

 

 

أنه إذا كثرت الأحزاب في الأمة فلا تنتم إلى حزب، فقد ظهرت طوائف من قديم الزمان مثل الخوارج والمعتزلة والجهمية والرافضة،ثم ظهرت أخيراً إخوانيون وسلفيون وتبليغيون وما أشبه ذلك، فكل هذه الفرق اجعلها على اليسار وعليك بالأمام وهو ما أرشد إليه النبي صلى الله عليه وسلم في  قوله

 

"عَلَيكُم بِسُنَّتي وَسُنَّة الخُلَفَاء الرَاشِدين"

 

ولا شك أن الواجب على جميع المسلمين أن يكون مذهبهم مذهب السلف لا الانتماء إلى حزب معين يسمى السلفيين، والواجب أن تكون الأمة الاسلامية مذهبها مذهب السلف الصالح لا التحزب إلى من يسمى ( السلفيون) فهناك طريق السلف وهناك حزب يسمى (السلفيون) والمطلوب اتباع السلف،إلا أن الإخوة السلفيين هم أقرب الفرق إلى الصواب ولكن مشكلتهم كغيرهم أن بعض هذه الفرق يضلل بعضاً ويبدعه ويفسقه، ونحن لا ننكر هذا إذا كانوا مستحقين،لكننا ننكر معالجة هذه البدع بهذه الطريقة ، والواجب أن يجتمع رؤساء هذه الفرق، ويقولون: بيننا كتاب الله عزّ وجل وسنة رسوله فلنتحاكم إليهما لا إلى الأهواء والآراء، ولا إلى فلان أو فلان، فكلٌّ يخطئ ويصيب مهما بلغ من العلم والعبادة ولكن .العصمة في دين الإسلام

 

فهذا الحديث أرشد فيه النبي صلى الله عليه وسلم إلى سلوك طريق مستقيم يسلم فيه الإنسان، ولا ينتمي إلى أي فرقة إلا إلى طريق السلف الصالح سنة النبي صلى الله عليه وسلم والخلفاء الراشدين المهديين

 

https://shamela.ws/book/21812/280

 

 

The Way of the Salaf vs. The Sect of The Salafis

 

By Shaykh Ibn ‘Uthaymeen

 

 

From the Prophet’s (sallAllaahu alayhi wasallam) statement,

 

“Whoever lives amongst you will see much differing, so adhere to my Sunnah,”

 

It can be learnt that if parties (Ahzaab)within the Ummah emerge in increasing numbers, then one should not affiliate himself to a party (Hizb).

In the past, many groups have appeared such as Khawaarij, Mu’tazilah, Jahmiyyah, Shi’ah and Raafidah.Then there appeared later on, Ikhwaanis, Salafis, Tablighis,and other similar groups.

Putting all of them to one side, one should only take the path of the righteous, which is what the Prophet (sallAllaahu alayhi wasallam) guided to
when he said,

 

... “Adhere to my Sunnah,” and “the Sunnah of the rightly guided Caliphs.”

 

No doubt, it is obligatory for all Muslims to adopt as their Madhhab, the way of the Salaf. It is obligatory for the Islamic Ummah to adopt as their Madhhab, the way of the Salaf-us-Salih, not bigoted partisanship to those called“The Salafis”.

 

Pay attention to the difference...

 

There is the way of the Salaf and there is a party (Hizb) called “Salafis”. What is the objective? Following the Salaf. Why?

 

The Salafi brothers are the closest sect to that which is right, no doubt. But their problem is the same as other sects, that they declare others as being Misguided,they declare them to be Innovators and Sinners.

We don’t censure this, if they deserve it. However, we censure handling this bid’ah in this way.

It is obligatory for the leaders of these sects to get together and say, “Between us is the Book of Allah, and the Sunnah of His Messenger (sallAllaahu alayhi wasallam), so let us judge by them (KITAB AND SUNNAH)and not according to desires,opinions or personalities.

Everyone makes mistakes and achieves correctness no matter what he has reached with regard to knowledge and worship. Infallibility is [only] in the Religion of Islam.”

In this Hadeeth, the Prophet (sallAllaahu alayhi wasallam) guided to the way in which a person secures himself. He does not affiliate him to any sect, only the way of Salaf-us-Salih, to the Sunnah of our Prophet (sallAllaahu alayhi wa sallam) and the rightly guided Caliphs.

[Audio clip was taken from a taped explanation (Sharh) of An-Nawawi’s 40 Hadeeth, during which the Shaykh (radiAllaahu ‘anhu) explained the Hadeeth of Irbaad Ibn Saariyah (Hadeeth Number 28).]



 

 

 

معنى (السلفية) وحكم الانتساب إليها

 

السؤال

 

فضيلة الشيخ -جزاكم الله خيراً- نريد أن نعرف ما هي السلفية كمنهج، وهل لنا أن ننتسب إليها؟ وهل لنا أن ننكر على من لا ينتسب إليها، أو ينكر على كلمة سلفي، أو غير ذلك؟

 

الجواب

 

السلفية: هي اتباع منهج النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ وأصحابه؛ لأنهم هم الذين سلفونا ،وتقدموا علينا، فاتباعهم هو السلفية. وأما اتخاذ السلفية كمنهج خاص ينفرد به الإنسان، ويضلل من خالفه من المسلمين، ولو كانوا على حق، واتخاذ السلفية كمنهجٍ حزبي، فلا شك أن هذا خلاف السلفية، فالسلف كلهم يدعون إلى الاتفاق والالتئام حول سنة الرسول ـ صلى الله عليه وسلم ـ ولا يضللون من خالفهم عن تأويل، اللهم إلا في العقائد، فإنهم يرون أن من خالفهم فيها فهو ضال، أما في المسائل العملية، فإنهم يخففون فيها كثيراً.

 

لكن بعض من انتهج السلفية في عصرنا هذا، صار يضلل كل من خالفه، ولو كان الحق معه، واتخذها بعضهم منهجاً حزبياً كمنهج الأحزاب الأخرى التي تنتسب إلى دين الإسلام، وهذا هو الذي يُنكر ولا يمكن إقراره، ويقال: انظروا إلى مذهب السلف الصالح ماذا كانوا يفعلون! انظروا طريقتهم، وفي سعة صدورهم في الخلاف الذي يُسوغ فيه الاجتهاد، حتى إنهم كانوا يختلفون في مسائل كبيرة، وفي مسائل عقدية، وعملية، فتجد بعضهم مثلاً يُنكر أن الرسول ـ صلى الله عليه وسلم ـ رأى ربه، وبعضهم يقول: بلى، وترى بعضهم يقول: إن التي توزن يوم القيامة هي الأعمال، وبعضهم يرى أن صحائف الأعمال هي التي توزن، وتراهم أيضاً في مسائل الفقه يختلفون كثيراً، في النكاح، والفرائض، والبيوع، وغيرها، ومع ذلك لا يضلل بعضهم بعضاً. فالسلفية بمعنى أن تكون حزباً خاصاً له مميزاته، ويضلل أفراده من سواهم، فهؤلاء ليسوا من السلفية في شيء. وأما السلفية اتباع منهج السلف عقيدة، وقولاً، وعملاً، وائتلافاً، واختلافاً، واتفاقاً، وتراحماً، وتواداً، كما قال النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ: «مثل المؤمنين في توادهم، وتراحمهم، وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد إذا اشتكى منه عضو، تداعى له سائر الجسد بالحمى ،والسهر»،فهذه هي السلفية الحقة

 

المصدر: سلسلة لقاءات الباب المفتوح > لقاء الباب المفتوح [57]

 

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/od_057_11.mp3




 

 

**The Meaning of "Salafiyyah" and the Ruling on Affiliating with It**

 

**Question:**

 

Your Eminence, may Allah reward you with good—we would like to know what Salafiyyah is as a methodology. Are we allowed to affiliate ourselves with it? And should we denounce those who do not affiliate with it or reject the term "Salafi," and so on?

 

**Answer:**

 

**Salafiyyah** is following the methodology of the Prophet (ﷺ) and his Companions, because they are the predecessors who came before us. Thus, following them is Salafiyyah.

 

However, if Salafiyyah is taken as an exclusive methodology that isolates its followers, leading them to declare other Muslims as misguided—even if those Muslims are upon the truth—and if it is treated as a partisan movement, then this is undoubtedly contrary to true Salafiyyah.

 

The Salaf (Righteous Predecessors) all called for unity and harmony around the Sunnah of the Messenger (ﷺ). They did not declare those who differed with them as misguided — except in matters of creed, where they believed that whoever opposed them was indeed misguided. As for practical issues, they were much more lenient.

 

Yet, some of those who claim Salafiyyah in our time have begun to declare anyone who disagrees with them as misguided—even if the truth is on the other side. Some have turned it into a partisan movement, similar to other groups that claim affiliation with Islam. This is what must be rejected and cannot be approved.

 

We should instead look at the way of the Salaf and how they behaved. Observe their broad-mindedness in matters where scholarly disagreement was permissible. They even differed on major issues, whether in creed or practice. For example:

 

- Some denied that the Prophet (ﷺ) saw his Lord, while others affirmed it.

 

- Some held that deeds would be weighed on the Day of Judgment, while others said it would be the scrolls of deeds.

 

- They also differed greatly in matters of jurisprudence—marriage, inheritance, transactions, and more—yet they did not declare one another misguided.

 

Thus, if Salafiyyah is taken as an exclusive partisan movement with its own distinctions, whose followers declare others outside it as misguided, then these people have nothing to do with true Salafiyyah.

 

**True Salafiyyah** is following the methodology of the Salaf in creed, speech, action, unity, disagreement, mutual compassion, and affection—just as the Prophet (ﷺ) said:

 

*"The believers, in their mutual love, mercy, and compassion, are like a single body: if one part aches, the whole body responds with sleeplessness and fever."*This is the true Salafiyyah.

 


**Source:** *Series of Open-Door Sessions* >

 

**Audio Link:**

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/od_057_11.mp3




 

 

مسمى السلفية في الميزان

 

السؤال

 

درج على وصف فئة معينة من المسلمين بالسلفيين وأن هذا الاسم لا يمتد إلى غيره من المسلمين السؤال هنا: إذا كان الإسلام و السلفية شيء واحد وأنه لا فرق بين مسمى سلفي ومسلم، وعليه كما أن في الإسلام هناك مسلم ملتزم ومسلم عاص ومسلم مبتدع، فهل ممكن أن نقول: هناك سلفي ملتزم وعاص ومبتدع، حتى إننا ممكن أن نصف مغنياً فاسقاً بأنه مسلم، ولكن هل نستطيع أن نسمي هذا المغني الفاسق بأنه سلفي؟

 

الجواب

 

 

أولاً: يجب أن نعلم أن السلفي ليس محصوراً على فئة معينة، كل من تمسك بمذهب السلف فهو سلفي.هذا السلفي سواءً تقدم زمنه أو تأخر. وأما أن نجعله في فئة معينة نقول: هؤلاء سلفيون وهؤلاء عقلانيون فهذا غلط، ولكن ليعلم أن من العلماء من يغلب جانب العقل ومنهم من يغلب جانب الشرع; ولهذا تجد في كتب الخلاف الفقهية إذا أرادوا أن يتكلموا عن أصحاب أبي حنيفة رحمهم الله يصفونهم بأنهم أصحاب الرأي؛ لأن عندهم أصحاب الدليل وأصحاب الرأي. فخذ هذه القاعدة: السلفي من تمسك بمذهب السلف ولا يختص بطائفة معينة، ولا يجوز أن نصنف الناس ونقول: هؤلاء سلفيون وهؤلاء عقلانيون، أو ما أشبه ذلك. أقول: السلفي من أخذ بمذهب السلف عقيدة وقولاً وعملاً في أي مكان، ولا يصح أن نقسم المسلمين ونقول: هذا عقلاني، وهذا سلفي وما أشبه ذلك. بل يجب على الجميع أن يكونوا سلفيين، لا على أنها مسألة حزبية لا، على أنها هي الحق. قال الله عز وجل: ﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ﴾ [التوبة:100].

 

المصدر: سلسلة لقاءات الباب المفتوح > لقاء الباب المفتوح [220]

 

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/od_220_16.mp3




 

 

 

**The Designation of Salafiyyah in the Balance**

 

 

**Question:**

 

It has become common to describe a specific group of Muslims as "Salafis," implying that this name does not extend to other Muslims. The question here is: If Islam and Salafiyyah are one and the same, and there is no difference between being called a "Salafi" and a "Muslim," then just as in Islam there are committed Muslims, sinful Muslims, and innovating Muslims — can we similarly say there are committed Salafis, sinful Salafis, and innovating Salafis? For instance, we might describe a sinful singer as a "Muslim," but can we call this sinful singer a "Salafi"?

 

**Answer:**

 

First, we must understand that being a Salafi is not limited to a specific group. Anyone who adheres to the methodology of the Salaf (pious predecessors) is a Salafi—whether they lived in earlier or later times. However, to categorize people by saying, "These are Salafis, and those are rationalists," is incorrect.


It should be noted that some scholars lean more toward reason, while others prioritize scriptural evidence. For example, in books of juristic differences, when discussing the followers of Imam Abu Hanifah (may Allah have mercy on him), they are often described as "The people of opinion," whereas others are referred to as "The people of evidence."


Here is the principle: A Salafi is one who adheres to the methodology of the Salaf in belief, speech, and action—wherever they may be. It is not appropriate to divide Muslims and say, "This one is a rationalist, and that one is a Salafi," or similar labels. Rather, all Muslims should be Salafis—not in a partisan sense, but because it represents the truth.

 

Allah the Exalted says:

 

**"The first forerunners [in the faith] among the Muhājireen and the Anṣār and those who followed them with good conduct—Allah is pleased with them, and they are pleased with Him."**

 

(Quran 9:100)

 

**Source:** *Series of Open Door Sessions > Open Door Session [220]*

 

**Audio Link:**

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/od_220_16.mp3




 

 

من هم السلف ؟

 

السؤال 

 

هذه مستمعة من الرياض لها مجموعة من الأسئلة تقول في السؤال الأول: أسمع عن السلف، من هم السلف يا فضيلة الشيخ؟

 

الجواب

 

الشيخ: السلف معناه المتقدمون، فكل متقدم على غيره فهو سلف له، ولكن إذا أطلق لفظ السلف فالمراد به القرون الثلاثة المفضلة: الصحابة، والتابعون، وتابعوهم، هؤلاء هم السلف الصالح، ومن كان بعدهم وسار على منهاجهم فإنه مثلهم على طريقة السلف، وإن كان متأخراً عنهم في الزمن؛ لأن السلفية تطلق على المنهاج الذي سلكه السلف الصالح رضي الله عنهم، كما قال النبي عليه الصلاة والسلام: «إن أمتي ستفترق على ثلاث وسبعين فرقة ،كلها في النار إلا واحدة، وهي الجماعة». وفي لفظ: «من كان على مثل ما أنا عليه وأصحابي». وبناء على ذلك تكون السلفية هنا مقيدة بالمعنى، فكل من كان على منهاج الصحابة والتابعين وتابعيهم بإحسان فهو سلفي وإن كان في عصرنا، هذا وهو القرن الرابع عشر بعد الهجرة. نعم

 

المصدر: سلسلة فتاوى نور على الدرب > الشريط رقم [175]

 

 

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/Lw_175_18.mp3




 


**Who are the Salaf?**

 

**Question:**

 

female listener from Riyadh has a set of questions. In her first question, she asks: *"I hear about the Salaf—who are the Salaf, O honorable Sheikh?"*

 

**Answer:**

 

**Sheikh:** The term *Salaf* refers to those who came before. Anyone who precedes others is considered their *Salaf* (predecessors). However, when the term *Salaf* is used in an unrestricted sense, it refers to the first three virtuous generations: the *Sahaba* (Companions of the Prophet), the *Tabi’un* (their successors), and the *Tabi’ al-Tabi’in* (the successors of the successors). These are the righteous *Salaf*.

 

Anyone who came after them but followed their path is considered to be upon the way of the *Salaf*, even if they lived in a later era. This is because *Salafiyyah* (the Salafi methodology) refers to the path taken by the righteous *Salaf*, may Allah be pleased with them.

 

As the Prophet (peace be upon him) said: *"Indeed, my Ummah will split into seventy-three sects—all of them in the Fire except one, and that is the Jama’ah (the united group)."* In another narration: *"Those who follow what I and my Companions are upon."*

 

Based on this, the term *Salafiyyah* here is tied to its meaning. So, anyone who follows the methodology of the *Sahaba*, the *Tabi’un*, and their righteous successors is considered *Salafi*, even if they live in our time—the fourteenth century after Hijrah.

Yes.

 

**Source:** *Series of Fatwas "Noor 'ala al-Darb"* > Tape No. [175]

 

**Audio Clip Link:**

https://sounds.binothaimeen.net/storage/uploads/ftawamp3/Lw_175_18.mp3

No comments:

Post a Comment